W ramach realizacji projektu „Stypendium szansą rozwoju edukacyjnego
studentów z terenu powiatu sokólskiego” współfinansowanego przez Unię
Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu
państwa, przeprowadzone zostały wśród
27 studentów (beneficjentów ostatecznych) z terenu powiatu
sokólskiego, ankiety nt.
Wpływu otrzymanego stypendium na realizację własnych aspiracji
edukacyjnych.
Z przeprowadzonych ankiet wynika, iż studenci (beneficjenci
ostateczni) zamierzają przeznaczyć stypendium na:
1.
wydatki związane z transportem do i ze szkoły środkami
komunikacji
zbiorowej: 25 os.
2.
zakup podręczników niezbędnych do nauki w szkole wyższej: 22
os.
3.
inne koszty wymagane obligatoryjnie przez szkołę: 16 os.
4.
zakwaterowanie w akademiku lub na stancji: 15 os.
5.
posiłki w stołówce akademickiej lub prowadzonej przez inny
podmiot: 10 os.
6.
opłaty za studia w szkole wyższej prowadzonej w systemie dziennym,
wieczorowym, zaocznym i eksternistycznym: 10 os.
Beneficjenci ostateczni pozytywnie ocenili wpływ otrzymanego
stypendium na realizację własnych aspiracji edukacyjnych, w skali od 1
do 5 na poziomie: 4,5.
Ponadto z przeprowadzonej ankiety wynika, iż otrzymane stypendium
pozwoli beneficjentom ostatecznym na:
1. zwiększenie zaangażowania w naukę: 23 os.
2. zwiększenie wiary we własne siły: 24 os.
3. podniesienie poziomu samooceny: 19 os.
4. zwiększenie osobistych aspiracji: 23 os.
5. zwiększenie osobistych predyspozycji, takich jak:
a) samodzielność: 24 os.
b) operatywność: 23 os.
c) przedsiębiorczość: 23 os.
d) odpowiedzialność: 25 os.
6.
zwiększenie umiejętności praktycznych, takich jak:
a) umiejętność wypełniania wniosków
na stypendia: 24 os.
b) większa świadomość praw i
obowiązków: 24 os.
Badania ankietowe wskazują, iż program stypendialny zachęca młodzież z
obszarów zmarginalizowanych, w tym z obszarów wiejskich do
kontynuowania nauki na poziomie szkoły wyższej, wyrównuje szanse
edukacyjne pomiędzy wsią a miastem, wpływa na podniesienie poziomu
samooceny i wzrost motywacji do podnoszenia poziomu wykształcenia
przez młodzież z obszarów zmarginalizowanych, w tym z obszarów
wiejskich.
|