W ramach realizacji projektu „Stypendium szansą rozwoju edukacyjnego
uczniów szkół ponadgimnazjalnych Powiatu Sokólskiego”
współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego
Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa, przeprowadzone zostały
wśród 241 uczniów szkół ponadgimnazjalnych Powiatu Sokólskiego
(beneficjentów ostatecznych) ankiety nt. Wpływu otrzymanego
stypendium na realizację własnych aspiracji edukacyjnych.
Z przeprowadzonych ankiet wynika, iż uczniowie (beneficjenci
ostateczni) zamierzają przeznaczyć stypendium na:
1.
zakup podręczników szkolnych niezbędnych do nauki w roku
szkolnym: 228 os.
2.
opłaty wymagane obligatoryjnie przez szkołę: 224 os.
3.
wydatki związane z transportem do i ze szkoły środkami
komunikacji zbiorowej: 211 os.
4.
posiłki w stołówce szkolnej, internacie lub prowadzonej przez
innypodmiot:72os.
5.
zakwaterowanie w bursie, internacie lub stancji: 32 os.
Beneficjenci ostateczni pozytywnie ocenili wpływ otrzymanego
stypendium na realizację własnych aspiracji edukacyjnych, w skali od 1
do 5 na poziomie: 4.
Ponadto z przeprowadzonej ankiety wynika, iż otrzymane stypendium
pozwoli beneficjentom ostatecznym na:
1. zwiększenie zaangażowania w naukę: 234 os.
2. zwiększenie wiary we własne siły: 227 os.
3. podniesienie poziomu samooceny: 205 os.
4. zwiększenie osobistych aspiracji: 222 os.
5. zwiększenie osobistych predyspozycji, takich jak:
a) samodzielność: 237 os.
b) operatywność: 220 os.
c) przedsiębiorczość: 221 os.
d) odpowiedzialność: 234 os.
6. zwiększenie umiejętności praktycznych, takich jak:
a) umiejętność wypełniania wniosków
na stypendia: 233 os.
b) większa świadomość praw i
obowiązków: 234 os.
Badania ankietowe wskazują, iż program stypendialny zachęca młodzież z
obszarów wiejskich do kontynuowania nauki na poziomie szkoły
ponadgimnazjalnej kończącej się maturą, wyrównuje szanse edukacyjne
pomiędzy wsią a miastem, wpływa na podniesienie poziomu samooceny
młodzieży z obszarów wiejskich.
|