Ochrona środowiska Starostwo wydaje pozwolenia na instalacje
mogące znacząco oddziaływać na środowisko wymienione w art. 51 ust. 1
pkt. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska. Na podstawie ustawy Prawo
ochrony środowiska, eksploatacja instalacji powodująca wprowadzanie
substancji lub energii do środowiska jest dozwolona po uzyskaniu
pozwolenia, m. in.:
- na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
- na emitowanie hałasu do środowiska,
- na emitowanie pól elektromagnetycznych,
- zintegrowanego.
Opłata za wydanie pozwolenia (oprócz zintegrowanego) wynosi: 2 000
zł.
Zgodnie z art. 184 ustawy Prawo ochrony środowiska wniosek o wydanie
pozwolenia powinien zawierać:
- oznaczenie prowadzącego instalację, jego adres zamieszkania lub
siedziby,
- adres zakładu, na którego terenie prowadzona jest eksploatacja
instalacji,
- informację o tytule prawnym do instalacji,
- informacje o rodzaju instalacji, stosowanych urządzeniach i
technologiach oraz charakterystykę techniczną źródeł powstawania i
miejsc emisji,
- ocenę stanu technicznego instalacji.
- informację o rodzaju prowadzonej działalności,
- opis możliwych wariantów funkcjonowania instalacji,
- bilans masowy i rodzaje wykorzystywanych materiałów, surowców i
paliw, wraz ze schematem technologicznym,
- informację o energii wykorzystywanej lub wytwarzanej przez
instalację,
- wielkość i źródła powstawania albo miejsca emisji - aktualnych i
proponowanych - w trakcie normalnej eksploatacji instalacji oraz w
warunkach odbiegających od normalnych, w szczególności takich jak:
rozruch, awaria, wyłączenia,
- informację o planowanych okresach funkcjonowania instalacji w
warunkach odbiegających od normalnych,
- informację o istniejącym lub przewidywanym oddziaływaniu emisji na
środowisko,
- wyniki pomiarów wielkości emisji z istniejącej instalacji,
- zmiany wielkości emisji, jakie nastąpiły po wydaniu ostatniego
pozwolenia dla istniejącej instalacji,
- planowane działania, w tym przewidywane środki techniczne mające
na celu zapobieganie lub ograniczanie emisji,
- proponowane procedury monitorowania procesów technologicznych, w
szczególności pomiaru lub ewidencjonowania wielkości emisji,
- przewidywany sposób zakończenia eksploatacji instalacji nie
stwarzający zagrożenia dla środowiska,
- czas, na jaki wydane ma być pozwolenie.
Jeżeli wniosek, o którym mowa wyżej, dotyczy instalacji nowo
uruchamianych lub w sposób istotny zmienianych, powinien on zawierać
informacje o spełnianiu wymogów, o których mowa w art. 143 ustawy
Prawo ochrony środowiska.
Do wniosku o wydanie pozwolenia należy dołączyć:
- dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest uprawniony do
występowania w obrocie prawnym, jeżeli prowadzący instalację nie jest
osobą fizyczną,
- wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
jeżeli został sporządzony, oraz decyzję o warunkach zabudowy i
zagospodarowania terenu, jeżeli jej uzyskanie było wymagane,
- streszczenie wniosku sporządzone w języku niespecjalistycznym.
Pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza
wymagane jest dla wszystkich instalacji poza zwolnionymi z obowiązku
posiadania takiego pozwolenia, wymienionymi w art. 220 ust. 2 ustawy
Prawo ochrony środowiska. Wydaje się je na wniosek prowadzącego
instalację.
Wniosek o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do
powietrza powinien zawierać dane zawarte w art. 184 ustawy Prawo
ochrony środowiska oraz dodatkowo następujące dane wskazane w art. 221
ustawy Prawo ochrony środowiska:
- czas pracy źródeł powstawania i miejsc wprowadzania gazów lub pyłów
do powietrza w ciągu roku,
- określenie wprowadzanych do powietrza rodzajów i ilości gazów lub
pyłów przypadających na jednostkę wykorzystywanego surowca, materiału,
paliwa lub powstającego produktu,
- opis terenu w zasięgu pięćdziesięciokrotnej wysokości najwyższego
miejsca wprowadzania gazów lub pyłów do powietrza, z uwzględnieniem
obszarów poddanych ochronie na podstawie przepisów ustawy o ochronie
przyrody oraz ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o uzdrowiskach i
lecznictwie uzdrowiskowym (Dz. U. Nr 23, poz. 150, z 1987 r. Nr 33,
poz. 180, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1998
r. Nr 162, poz. 1116 i z 2000 r. Nr 120, poz. 1268),
- określenie aerodynamicznej szorstkości terenu,
- aktualny stan jakości powietrza,
- określenie warunków meteorologicznych,
- graficzne przedstawienie wyników obliczeń stanu jakości powietrza,
z uwzględnieniem referencyjnych metodyk modelowania.
- Wielkości emisji w zakresie gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza
powinny być wyrażone w mg/m3 gazów odlotowych w stanie suchym w
temperaturze 273 K i ciśnieniu 101,3 kPa, a także w kg/h oraz w
Mg/rok. Wniosek powinien wskazywać usytuowanie stanowisk do pomiaru
wielkości emisji w zakresie gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza
oraz proponowany zakres, metodykę i sposób wykonywania tych pomiarów.
POZWOLENIE NA EMITOWANIE HAŁASU DO ŚRODOWISKA
jest wymagane, gdy hałas w środowisku przekracza dopuszczalne poziomy,
natomiast nie jest wymagane, gdy hałas powstaje w związku z
eksploatacją dróg, linii kolejowych, linii tramwajowych, lotnisk oraz
portów lub z działalnością osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą.
W przypadku stwierdzenia przez właściwy organ, iż poza zakładem
przekroczone są dopuszczalne poziomy hałasu, Starostwo, w drodze
postanowienia, wzywa prowadzącego zakład do przedłożenia wniosku o
wydanie pozwolenia na emitowanie hałasu do środowiska. Obowiązek
posiadania pozwolenia powstaje po upływie 6 miesięcy od daty
doręczenia postanowienia.
Wniosek o wydanie pozwolenia na emitowanie hałasu do środowiska
powinien zawierać dane zawarte w art. 184 ustawy Prawo ochrony
środowiska oraz dodatkowo następujące dane wskazane w art. 232 ustawy
Prawo ochrony środowiska:
- rozkład czasu pracy źródeł hałasu dla pory dnia i nocy,
- charakterystykę terenu, na którym usytuowany jest zakład, i terenów
otaczających, wynikającą z ustaleń miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego, lub w razie braku planu, zgodnie z art. 115 - w
zasięgu oddziaływania hałasu emitowanego przez zakład,
- aktualny stan akustyczny środowiska wokół zakładu.
We wniosku należy określić poziom mocy akustycznej źródeł hałasu oraz
proponowane wartości dopuszczalne poziomu hałasu emitowanego przez
zakład określone dla pory dnia i nocy.
POZWOLENIE NA EMITOWANIE PÓL ELEKTROMAGNETYCZNYCH
jest wymagane dla linii i stacji elektroenergetycznych o napięciu
znamionowym 110 kV lub wyższym oraz dla instalacji
radiokomunikacyjnych, radionawigacyjnych i radiolokacyjnych, których
równoważna moc promieniowana izotropowo jest równa 15 W lub wyższa,
emitujących pola elektromagnetyczne o częstotliwościach od 0,03 MHz do
300.000 Mhz. Wydaje się je na wniosek prowadzącego instalację.
Wniosek o wydanie pozwolenia na emitowanie pól elektromagnetycznych do
środowiska powinien zawierać dane zawarte w art. 184 ustawy Prawo
ochrony środowiska oraz dodatkowo następujące dane wskazane w art. 235
ustawy Prawo ochrony środowiska:
- propozycje zabezpieczenia przed dostępem ludności,
- oznaczenia obszarów występowania pól elektromagnetycznych o
wartościach większych niż dopuszczalne.
Wniosek powinien również określać zakresy częstotliwości pól
elektromagnetycznych emitowanych przez instalacje oraz napięcia
znamionowe w odniesieniu do linii i stacji elektroenergetycznych.
Powinien także wskazywać, w formie opisowej i graficznej, miejsca
występowania w otoczeniu instalacji pól elektromagnetycznych o
wartościach granicznych dla obszarów zabudowy mieszkaniowej oraz dla
miejsc dostępnych dla ludności.
POZWOLENIE ZINTEGROWANE
Eksploatujący instalacje wskazane w rozporządzeniu Ministra Środowiska
z dn. 26 lipca 2002 r. w sprawie instalacji mogących powodować znaczne
zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo
środowiska jako całości (Dz. U. 122, poz. 1055) obowiązani są uzyskać
takie pozwolenie do dn. 01 stycznia 2004 r.
Wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego powinien zawierać dane
wskazane w art. 184 ustawy Prawo ochrony środowiska, w art. 131 ustawy
Prawo wodne, w art. 18 ustawy o odpadach oraz dodatkowo następujące
dane wymienione w art. 235 ustawy Prawo ochrony środowiska:
- informacje o:
- oddziaływaniu emisji na środowisko jako całość,
- istniejącym lub możliwym oddziaływaniu transgranicznym na
środowisko,
- uzasadnienie dla proponowanej wielkości emisji, wskazujące
spełnienie wymagań określonych w przepisach.
Wniosek przedkłada się w dwu egzemplarzach. Do wniosku dołącza się:
- dwa egzemplarze wykonanej przez akredytowaną jednostkę oceny
zgodności z minimalnymi wymaganiami wynikającymi z najlepszej
dostępnej techniki dla instalacji, która jest przedmiotem wniosku o
wydanie pozwolenia zintegrowanego,
- dowód uiszczenia opłaty rejestracyjnej.
|