Powiat

Informacje ogólne
Gospodarka
Ekologia
Historia
Turystyka i agroturystyka
Kultura
Sport i rekreacja

Władze powiatu

Rada Powiatu
Zarząd Powiatu

Starostwo Powiatowe

Lokalizacja
Wydziały Starostwa
Formularze

Gminy Powiatu

Sokółka
Dąbrowa Białostocka
Janów
Korycin
Krynki
Kuźnica
Nowy Dwór
Sidra
Suchowola
Szudziałowo

Formularze -> Wydział ochrony środowiska, rolnictwa i leśnictwa -> Ochrona środowiska

Ochrona środowiska

Starostwo wydaje pozwolenia na instalacje mogące znacząco oddziaływać na środowisko wymienione w art. 51 ust. 1 pkt. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska. Na podstawie ustawy Prawo ochrony środowiska, eksploatacja instalacji powodująca wprowadzanie substancji lub energii do środowiska jest dozwolona po uzyskaniu pozwolenia, m. in.:

  • na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
  • na emitowanie hałasu do środowiska,
  • na emitowanie pól elektromagnetycznych,
  • zintegrowanego.

Opłata za wydanie pozwolenia (oprócz zintegrowanego) wynosi: 2 000 zł.

Zgodnie z art. 184 ustawy Prawo ochrony środowiska wniosek o wydanie pozwolenia powinien zawierać:

  1. oznaczenie prowadzącego instalację, jego adres zamieszkania lub siedziby,
  2. adres zakładu, na którego terenie prowadzona jest eksploatacja instalacji,
  3. informację o tytule prawnym do instalacji,
  4. informacje o rodzaju instalacji, stosowanych urządzeniach i technologiach oraz charakterystykę techniczną źródeł powstawania i miejsc emisji,
  5. ocenę stanu technicznego instalacji.
  6. informację o rodzaju prowadzonej działalności,
  7. opis możliwych wariantów funkcjonowania instalacji,
  8. bilans masowy i rodzaje wykorzystywanych materiałów, surowców i paliw, wraz ze schematem technologicznym,
  9. informację o energii wykorzystywanej lub wytwarzanej przez instalację,
  10. wielkość i źródła powstawania albo miejsca emisji - aktualnych i proponowanych - w trakcie normalnej eksploatacji instalacji oraz w warunkach odbiegających od normalnych, w szczególności takich jak: rozruch, awaria, wyłączenia,
  11. informację o planowanych okresach funkcjonowania instalacji w warunkach odbiegających od normalnych,
  12. informację o istniejącym lub przewidywanym oddziaływaniu emisji na środowisko,
  13. wyniki pomiarów wielkości emisji z istniejącej instalacji,
  14. zmiany wielkości emisji, jakie nastąpiły po wydaniu ostatniego pozwolenia dla istniejącej instalacji,
  15. planowane działania, w tym przewidywane środki techniczne mające na celu zapobieganie lub ograniczanie emisji,
  16. proponowane procedury monitorowania procesów technologicznych, w szczególności pomiaru lub ewidencjonowania wielkości emisji,
  17. przewidywany sposób zakończenia eksploatacji instalacji nie stwarzający zagrożenia dla środowiska,
  18. czas, na jaki wydane ma być pozwolenie.

Jeżeli wniosek, o którym mowa wyżej, dotyczy instalacji nowo uruchamianych lub w sposób istotny zmienianych, powinien on zawierać informacje o spełnianiu wymogów, o których mowa w art. 143 ustawy Prawo ochrony środowiska.

Do wniosku o wydanie pozwolenia należy dołączyć:

  1. dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym, jeżeli prowadzący instalację nie jest osobą fizyczną,
  2. wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jeżeli został sporządzony, oraz decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jej uzyskanie było wymagane,
  3. streszczenie wniosku sporządzone w języku niespecjalistycznym.

 

Pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza

wymagane jest dla wszystkich instalacji poza zwolnionymi z obowiązku posiadania takiego pozwolenia, wymienionymi w art. 220 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska. Wydaje się je na wniosek prowadzącego instalację.

Wniosek o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza powinien zawierać dane zawarte w art. 184 ustawy Prawo ochrony środowiska oraz dodatkowo następujące dane wskazane w art. 221 ustawy Prawo ochrony środowiska:

  1. czas pracy źródeł powstawania i miejsc wprowadzania gazów lub pyłów do powietrza w ciągu roku,
  2. określenie wprowadzanych do powietrza rodzajów i ilości gazów lub pyłów przypadających na jednostkę wykorzystywanego surowca, materiału, paliwa lub powstającego produktu,
  3. opis terenu w zasięgu pięćdziesięciokrotnej wysokości najwyższego miejsca wprowadzania gazów lub pyłów do powietrza, z uwzględnieniem obszarów poddanych ochronie na podstawie przepisów ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o uzdrowiskach i lecznictwie uzdrowiskowym (Dz. U. Nr 23, poz. 150, z 1987 r. Nr 33, poz. 180, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1998 r. Nr 162, poz. 1116 i z 2000 r. Nr 120, poz. 1268),
  4. określenie aerodynamicznej szorstkości terenu,
  5. aktualny stan jakości powietrza,
  6. określenie warunków meteorologicznych,
  7. graficzne przedstawienie wyników obliczeń stanu jakości powietrza, z uwzględnieniem referencyjnych metodyk modelowania.
  8. Wielkości emisji w zakresie gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza powinny być wyrażone w mg/m3 gazów odlotowych w stanie suchym w temperaturze 273 K i ciśnieniu 101,3 kPa, a także w kg/h oraz w Mg/rok. Wniosek powinien wskazywać usytuowanie stanowisk do pomiaru wielkości emisji w zakresie gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza oraz proponowany zakres, metodykę i sposób wykonywania tych pomiarów.

 

POZWOLENIE NA EMITOWANIE HAŁASU DO ŚRODOWISKA

jest wymagane, gdy hałas w środowisku przekracza dopuszczalne poziomy, natomiast nie jest wymagane, gdy hałas powstaje w związku z eksploatacją dróg, linii kolejowych, linii tramwajowych, lotnisk oraz portów lub z działalnością osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą.

W przypadku stwierdzenia przez właściwy organ, iż poza zakładem przekroczone są dopuszczalne poziomy hałasu, Starostwo, w drodze postanowienia, wzywa prowadzącego zakład do przedłożenia wniosku o wydanie pozwolenia na emitowanie hałasu do środowiska. Obowiązek posiadania pozwolenia powstaje po upływie 6 miesięcy od daty doręczenia postanowienia.

Wniosek o wydanie pozwolenia na emitowanie hałasu do środowiska powinien zawierać dane zawarte w art. 184 ustawy Prawo ochrony środowiska oraz dodatkowo następujące dane wskazane w art. 232 ustawy Prawo ochrony środowiska:

  1. rozkład czasu pracy źródeł hałasu dla pory dnia i nocy,
  2. charakterystykę terenu, na którym usytuowany jest zakład, i terenów otaczających, wynikającą z ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, lub w razie braku planu, zgodnie z art. 115 - w zasięgu oddziaływania hałasu emitowanego przez zakład,
  3. aktualny stan akustyczny środowiska wokół zakładu.

We wniosku należy określić poziom mocy akustycznej źródeł hałasu oraz proponowane wartości dopuszczalne poziomu hałasu emitowanego przez zakład określone dla pory dnia i nocy.

 

POZWOLENIE NA EMITOWANIE PÓL ELEKTROMAGNETYCZNYCH

jest wymagane dla linii i stacji elektroenergetycznych o napięciu znamionowym 110 kV lub wyższym oraz dla instalacji radiokomunikacyjnych, radionawigacyjnych i radiolokacyjnych, których równoważna moc promieniowana izotropowo jest równa 15 W lub wyższa, emitujących pola elektromagnetyczne o częstotliwościach od 0,03 MHz do 300.000 Mhz. Wydaje się je na wniosek prowadzącego instalację.

Wniosek o wydanie pozwolenia na emitowanie pól elektromagnetycznych do środowiska powinien zawierać dane zawarte w art. 184 ustawy Prawo ochrony środowiska oraz dodatkowo następujące dane wskazane w art. 235 ustawy Prawo ochrony środowiska:

  1. propozycje zabezpieczenia przed dostępem ludności,
  2. oznaczenia obszarów występowania pól elektromagnetycznych o wartościach większych niż dopuszczalne.

Wniosek powinien również określać zakresy częstotliwości pól elektromagnetycznych emitowanych przez instalacje oraz napięcia znamionowe w odniesieniu do linii i stacji elektroenergetycznych. Powinien także wskazywać, w formie opisowej i graficznej, miejsca występowania w otoczeniu instalacji pól elektromagnetycznych o wartościach granicznych dla obszarów zabudowy mieszkaniowej oraz dla miejsc dostępnych dla ludności.

 

POZWOLENIE ZINTEGROWANE

Eksploatujący instalacje wskazane w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dn. 26 lipca 2002 r. w sprawie instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz. U. 122, poz. 1055) obowiązani są uzyskać takie pozwolenie do dn. 01 stycznia 2004 r.

Wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego powinien zawierać dane wskazane w art. 184 ustawy Prawo ochrony środowiska, w art. 131 ustawy Prawo wodne, w art. 18 ustawy o odpadach oraz dodatkowo następujące dane wymienione w art. 235 ustawy Prawo ochrony środowiska:

  1. informacje o:
    1. oddziaływaniu emisji na środowisko jako całość,
    2. istniejącym lub możliwym oddziaływaniu transgranicznym na środowisko,
  2. uzasadnienie dla proponowanej wielkości emisji, wskazujące spełnienie wymagań określonych w przepisach.

Wniosek przedkłada się w dwu egzemplarzach. Do wniosku dołącza się:

  1. dwa egzemplarze wykonanej przez akredytowaną jednostkę oceny zgodności z minimalnymi wymaganiami wynikającymi z najlepszej dostępnej techniki dla instalacji, która jest przedmiotem wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego,
  2. dowód uiszczenia opłaty rejestracyjnej.

 

 

Biuletyn Informacji Publicznej

Strona główna BIP:
www.bip.gov.pl

Związek Powiatów Polskich
Strona główna

Jednostki organizacyjne

Wykaz szkół i placówek
Powiatowy Urząd Pracy
Powiatowy Zarząd Dróg
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Powiatowe służby, inspekcje i straże
Służba zdrowia
"Ziemia Sokólska"
 
 
Mapa serwisu
Archiwum
 

Przetargi

Komunikaty