Kruszyniany, położone wśród Pagórków
Nadświsłockich, powstały w początkach XVI w. W owym czasie królowa
Bona prowadziła w swych dobrach na Litwie i w Koronie wielką reformę
gospodarcza. Polegała ona na skupieniu osadnictwa rozsianego dotąd na
skraju Puszczy Grodzieńskiej w długie wsie ulicówki i wprowadzeniu w
nich trójpolówki jako systemu uprawy ziemi. Właśnie jedną z takich wsi
były Kruszyniany. W 1558 roku znajdowało się w niej 47 chałup, a do
mieszkańców należało 97 włók ziemi. W sto lat później było już 65
chałup. Rozwój wsi przerwały wojny w siedemnastym wieku, podczas
których została ona niemal całkowicie zniszczona. Wyludnioną wieś król
Jan III Sobieski nadał w 1679 roku Tatarom. Nadanie obejmowało także
okoliczne wsie: Łużany, Nietupę i Białokozy. O przyczynach darowania
Tatarom dóbr w tej okolicy krąży kilka legend. Większość z nich łączy
fakt otrzymania ziemi przez mahometan z darowizną króla Jana III
pułkownikowi tatarskiemu. Miał to według nich być akt wdzięczności za
uratowanie królewskiego życia przez owego oficera w czasie jednej z
bitew. Po to by wyjaśnić, w jaki sposób rozpoczęło się osadnictwo
tatarskie w okolicach Kruszynian a także i niezbyt odległych
Bohonikach, trzeba wrócić do buntu chorągwi tatarskich, spowodowanego
między innymi nie wypłaceniem zaległego żołdu i turecką akcją
propagandową.
Turcja, zmierzająca do wojny z Polską,
starała się na wszystkie możliwe sposoby osłabić siłę militarną
Rzeczpospolitej. Na stronę turecką przeszło wtedy kilkunastu dowódców
wraz ze swoimi chorągwiami. W historiografii owo wystąpienie tatarskie
nazywa się „ buntem Lipków”( Lipkami w drugiej połowie XVII wieku
nazywano Tatarów zamieszkujących Rzeczpospolitą. Wystąpieniem kierował
płk Aleksander Kryczyński a wraz z nim opuścił armię koronną m.in.
Samuel Kreczkowski. Tatarzy znając doskonale kraj, ludzi i język
oddali ogromne usługi Turkom, którzy wkroczyli na ziemie
Rzeczpospolitej w lipcu 1672 roku. W ciągu tego roku na stronę turecką
przeszły wszystkie chorągwie tatarskie z armii koronnej. Lojalność
natomiast zachowała jazda tatarska w wojsku litewskim. W początkach
1673 roku wśród chorągwi lipkowskich dały się zauważyć objawy
niezadowolenia ze służby u Turków. Próby nakłonienia ich do powrotu do
armii polskiej nie dawały jednak rezultatów aż do roku 1674. Dopiero
po zdobyciu przez Jana III twierdzy tatarskiej Baru, król, znając
doskonale nastroje panujące wśród zbuntowanych chorągwi, przyjął
wszystkich Lipków do armii Rzeczpospolitej. Wzięli oni udział w
dalszych walkach z Turcją. W 1676 roku Sejm uchwalił amnestię dla
wszystkich Tatarów, po czym przystąpiono do realizowania ich
postulatów politycznych i rozwiązywania problemu wypłaty zaległego
żołdu.
Ponieważ skarb Rzeczpospolitej był pusty, a
zaległy żołd określono na 10 tys. złotych, postanowiono wynagrodzić
żołnierzy chorągwi tatarskich nadaniami ziemi w wielkim Księstwie
Litewskim. Wtedy to miedzy innymi płk Samuel Kreczkowski i jego
żołnierze otrzymali dobra w królewszczyznach powiatu grodzieńskiego.
Chłopów ze wsi, które otrzymali Tatarzy, przesiedlono do innych w
okolicy np. do Sannik. Nadanie miało charakter wieczysty a osadnicy
tatarscy mieli obowiązek pełnienia płatnej służby wojskowej.
W Kruszynianach powstało wkrótce kilka
folwarków oficerskich, z których do dziś pozostał tylko folwark Górka.
Żołnierze otrzymali obszary ziemi niewiele większe od typowych nadań
chłopskich, czyli 2-3 włóki.
W latach 1765-1780 toczył się spór pomiędzy
Antonim Tyzenhausem, administratorem ekonomii grodzieńskiej, a
Tatarami. Tyzenhaus dążył do odebrania nadania twierdząc, że było ono
niezgodne z prawem. Jednak w 1786 roku Sejm ostatecznie rozstrzygnął
spór i potwierdził prawo Tatarów do wieczystego posiadania dóbr.
Należy pamiętać, że muzułmanie osadzeni w
XVII wieku w okolicach Kruszynian i Bohonik byli już kolejnym
pokoleniem Tatarów osiadłych od kilku wieków w granicach
Rzeczpospolitej. Nie byli to więc „ludzie stepów”.
Wielce złożone były losy Tatarów w latach
późniejszych. Wiązały się ściśle z dziejami Rzeczpospolitej. Brali oni
udział w powstaniach narodowych. Spotykały ich za to represje,
trafiali do więzień, na zesłania, pozbawiano ich majątków. Chlubny był
szlak bojowy Szwadronu Ułanów Tatarskich w dniach kampanii wrześniowej
1939 roku.
W okresie II Rzeczpospolitej odrodziło się
życie kulturalne i duchowe polskich Tatarów. Jednak główne ich
skupisko znajdowało się na Nowogródczyźnie i dopiero po II wojnie
światowej, gdy pewna grupa repatriantów- wyznawców islamu osiedliła
się w Białymstoku i okolicach, ich życie religijne skoncentrowało się
wokół meczetów w Bohonikach i Kruszynianach.
Niewielu mieszkańców dzisiejszych
Kruszynian to potomkowie Kreczkowskiego i jego żołnierzy. Tatarzy, jak
się wydaje, zachowali swoją odrębność narodową głównie dzięki religii.
To właśnie religia uchroniła ich przed całkowita asymilacją z
miejscową ludnością.
Kruszyniany pomimo czterech wieków, które
upłynęły od chwili ich powstania i zmian jakie miały miejsce w ciągu
XVII i XVIII wieku przypominają swym wyglądem pierwotne założenie
przestrzenne. Wynika to przede wszystkim z faktu, ze poprzez stulecia
tu ciągle ziemię w systemie trójpolowym i nadal funkcjonowała droga
Krynki- Bobrowniki, przy której zlokalizowano wieś w XVI wieku. Do
dziś Kruszyniany pozostały „ulicówką”- wąskie siedliska i domy
szczytami do ulicy. Za chałupami ciągną się zabudowania gospodarskie a
za nimi przebiega tzw. droga zagumienna. W Kruszynianach odnajdziemy
kilka chałup konstrukcji zrębowej z dachami krytymi strzechą,
drewniane stodoły chylące się ku ruinie.
Centralne miejsce we wsi zajmuje meczet.
Ufundowany został przez S. Kreczkowskiego. Pierwsza wzmianka o
świątyni pochodzi z 1711 roku. Jednak dzisiejszy budynek powstał w XIX
wieku. Zbudowany na planie prostokąta. Całość ścian jest konstrukcji
zrębowej, z zewnątrz oszalowana deskami. Naroża ścian ozdobione są
elementami drewnianymi przypominającymi boniowanie. Od strony
północnej wznoszą się dwie wieże, nakryte hełmami, zwieńczone złotymi
półksiężycami – symbolami islamu. Dach jednokalenicowy, dwuspadowy z
sygnaturką półksiężyca. Dach pokryty gontem. Od strony południowej
ścianę szczytową zamyka rodzaj absydy, czyli mihrab. Od strony
północnej i zachodniej prowadzą do wnętrza meczetu dwie kruchty. Przez
nie wchodziło się niegdyś do dwu wewnętrznych części meczetu.
We wnętrzu zachowany jest ów tradycyjny
podział na część przeznaczoną dla kobiet (północną). Wszyscy
muzułmanie odbywają, modły zwróceni twarzą w kierunku południowym-
kierunek wskazany przez mihrab. Centralne miejsce świątyni zajmuje
minbar- rodzaj kazalnicy, obok ułożone są księgi liturgiczne. Na
ścianach rozwieszone są muhiry, czyli ozdobne tkaniny przedstawiające
wersety z Koranu. Podłoga usłana jest kobiercami.
Meczet stoi wśród drzew i otoczony jest
murkiem z polnych kamieni. Obok znajdują się zabudowania pp.
Popławskich, którzy dysponują kluczem od meczetu i chętnie udzielają
wyjaśnień dotyczących jego wyposażenia, muzułmańskiej liturgii i
dziejów Tatarów w Kruszynianach.
|